Matvanor

När jag satt och väntade på bussen/Martin förut idag i skolan hörde jag två killar prata deras matvanor. De pratade om att de gillade pizza och åt det ofta.

Det som chokerade mig mest var att de sa att de äter MAX två gånger om dagen! Fatta ni? Två gånger om dagen. Det är liksom ganska lite. De sa att de åt lunch mitt på dagen, och en gång på kvällen. Ingen frukost och inga mellanmål. Jag blev ganska chockad över det jag hörde. Själv fungerar jag inte utan frukost, och mellanmål. Jag behöver mat helt enkelt. Det behöver de också.

Sen förstod jag hur de klarade sig. De äter godis, chips, cola och öl. En hade tagit en igår till kvällen, och han är 16 år? Det är verkligen inte en sund livsstil, och för mig skulle det aldrig falla in att leva så.

Läste detta på en hemsida

Var tionde elev hoppar regelbundet över frukosten på vardagarna. Elever som äter en bristfällig frukost eller ingen frukost hoppar oftare över skollunchen och äter mer sällan lagad mat till lunch än elever som äter en mer ordentlig frukost. Bland elever med bristfälliga frukost- och skollunchvanor är också rökning, användning av alkohol och droger samt skolk och sämre trivsel i skolan vanligare.

Jag vet inte hur väl det stämmer, jag har ingen aning. Men personligen tycker jag att man bara är lat om man ska hoppa över frukosten, det är ju den viktigaste måltiden på dagen. Jag prioriterar frukost - äter gärna länge och mycket i lugn och ro. Men det är ju bara jag?


Vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0